- » Guvern de tehnocrati - solutia cea mai comoda pentru toate partidele
- » K. Hunor: Impozitarea drepturilor de autor a fost destul de brutala
- » Andrei Marga: „Directia este gresita, cu consecinte dezastruoase pentru tara”
- » Radu Boitan: Nu prea avem produse imobiliare in care sa se investeasca
- » CNAS, cea mai mare „banca“ din tara, cu un capital de 6-7 miliarde euro
- » „In 2010 internetul va creste, pentru ca fura bugete din print si radio”
Romania dispunea in '90 de un excedent valutar de 3,5 mld. dolari
de Marian Stefan | 8 Februarie 2010 | 0 comentarii
Voteaza










Profesorul Vasile Bozga: „Bine ca am scapat de ce-a fost, ne asteptam la ceva mai mult de la ce este!”
Sintagma „cine nu-si cunoaste trecutul risca sa-l repete” capata alte conotatii cand e rostita de „un mare romantic”. Academia de Studii Economice l-a introdus pe Vasile Bozga, cu ocazia aniversarii a celor 80 de ani, in galeria marilor personalitati ale ASE. Salutul omagial i-a fost oferit luna trecuta de fosti colegi, prieteni, colaboratori, toti cu nume grele pe firmamentul stiintei romanesti.
Cel mai cald il descrie parca laureatul UNESCO, profesorul Radu Iftimovici. „O, ce mult si cat de putin a trecut de la acel sfarsit al deceniului 4 din cel de-al 20-lea secol dupa Hristos cand iti spuneam, cu senina inconstienta a varstei, «Buna dimineata, ochelaristule!» Mi-ai aparut atunci, prin ’46, ca fiind definitia perfecta a soarecelui de biblioteca. Aproape ca nu era hartie tiparita pe care sa n-o apropii de ochii miopi si lacomi sa-i descifreze intelesurile”. Asa l-am cunoscut si eu pe profesor. La etajul sapte al unui bloc din Balta Alba, in care ai senzatia ca te gasesti intr-un sanctuar. „Bine ati venit in dezordinea mea! Ma autovaccinez pe principiul ca n-o sa ma viziteze Regina Angliei”, ne-a intampinat cu o voce blajina fauritorul atator generatii de economisti.
„Financiarul“: Domnule profesor, daca ar fi sa dati timpul inapoi cu 60 de ani, spre ce palier profesional v-ati indrepta pasii?
Vasile Bozga: Greu de raspuns la aceasta intrebare. Pe palierul istoriei economice am nimerit pur intamplator. Intai am vrut sa ma fac diplomat, apoi altii ma vedeau literat. Nu stiu daca as mai face acelasi lucru daca destinul m-ar pune din nou sa-mi aleg pasii. Am profesat o meserie realista, de pe urma careia nu se putea muri de foame. Asa ca raspunsul e cam imbarligat.
In urma cu exact patru ani descriati primii ani din viata dumneavoastra printr-o propozitie extraordinara: „mare parte din copilaria mea s-a petrecut sub apele venite mai tarziu”. Cum se vede istoria economica privita intre trecut si realitate?
E posibila o asemenea paralela, insa, fireste, ne pandeste riscul de a parea nostalgici, mai ales daca scoti in evidenta si unele lucruri pozitive cu care ne-am confruntat in trecut. Cusurul esential consta atunci in faptul ca personalitatea oamenilor era inghesuita, anihilata, omul era o rotita si-un surub, nu avea posibilitatea si parca nici voie sa-si arate capacitatile si initiativa. Erau foarte multi eroi ai muncii socialiste, dar alaturi de acestia se regaseau si multi care-i ajutau propriu-zis, astfel ca performanta individuala respectiva era de fapt una colectiva. Nu putem subaprecia chestia asta, dar trebuie s-o intelegem exact. Constructia de locuinte, spre exemplu. S-a zis ca am fost asezati in cutii de beton ca sa fim mai usor controlabili.
Da, dar fata de situatia mizera de la Groapa Floreasca sau din Groapa lui Ouatu e un pas inainte, chiar si un picior in spate e un pas inainte, daramite mutarea de la cotineata la bloc. E un nou castig de standard. Erau si aspecte pozitive si constructive in acel trecut, insa insuportabila era aceasta anihilare a personalitatii. Nu exista in tara asta nominal nici macar prim-ministrul, d-apoi minstrii. Erau numai El si Ea. Intentia de a construi un om nou, in termenii de atunci, cu conotatia ateist stiintifica, in sensul de cultivare a unei mentalitati care sa excluda metacorporalul, sa elimine ideea de sacru, era daunatoare. E adevarat ca pentru unele categorii marginale din societate frica era un fel de paznic, numai ca asta nu ducea la un om nou, ci la actionarea pe dedesubt. Pentru ca erau si inainte unii care se imbogateau prin tot felul de mijmasuri. Acestia care actionau fraudulos inainte erau totusi tinuti cumva in frau. Dupa aceea insa, pestele a revenit in apa si a putut sa se miste in voia lui, incalcand, nu de putine ori, normele de onestitate civica. Din ’90, indiscutabil un castig urias este libertatea pe care am dobandit-o. S-au dat drumul insa la libertati care de multe ori trec de ceea ce inseamna bun-simt. Adica abordarea realista si plauzibila. Asta nu inseamna sa nu se critice. Dar, de exemplu, deschid televizorul si ma intalnesc cu o trecere in revista a accidentelor care au avut loc. Ei si, inainte nu erau accidente? Numai ca nu erau popularizate. Dar sa incepi cu accidentele mi se pare un mod de a scormoni in lada de gunoi a intamplarilor nefericite. A fost prins cutare ca fura. Ei si? Asta inseamna ca toti romanii sunt hoti? Majoritatea romanilor muncesc de le ies ochii ca sa-si castige existenta, cu exceptia unora mai talentati…
Talentati, cu sau fara ghilimelele de rigoare…
Asa este. Sunt si oameni demni de toata stima. Ziarul dumneavoastra i-a pus in evidenta pe managerii de tip nou, adevaratii manageri, in care eu si nu numai ne punem mari sperante: abordare onesta, inventivitate si fara tendinta de a-si recupera investitia dintr-o singura servire. Exista oameni seriosi, si asta e foarte bine, mai ales din generatia tanara si de mijloc, care se descurca. Asta-i cuvantul. Au invatat sa navigheze printre imperfectiunile tranzitiei, care nici nu stiu daca s-a incheiat. Dupa unele manifestari ma tem ca nu. Prin urmare, trebuie sa ne bucuram de schimbarea care s-a produs, desi ne-am asteptat la mai mult. Aveam mari sperante in ‘90, ‘91, numai ca statul ar fi trebuit sa monitorizeze glisarea spre economia privata incat sa se evite niste malversatiuni care s-au produs. Bine ca am scapat de ce-a fost, ne-asteptam la ceva mai mult de la ce este!
Puteti face o paralela intre implicatiile si consecintele datoriei externe a Romaniei pe vremea lui Ceausescu in raport cu ceea ce traim azi?
Trecem prin niste momente dificile. Cu toate astea nu sunt de acord cu cei care spun ca nu mai avem nicio speranta sau cu aceia care zic „Vai, daca eram mai tanar emigram in mod sigur”. In cincinalele ‘66-‘70, ‘71-‘75 s-a creat flota Romaniei, prin comenzi in Japonia, in Norvegia, nu mai stiu exact.
Dupa asta s-a pornit la o intensa industrializare, numai ca s-a trecut mult dincolo… Stateam si ma gandeam unde am fi ajuns daca resursele investite in niste intreprinderi mari s-ar fi alocat macar partial in ramurile traditionale (industria alimentara, industria usoara, a prelucrarii lemnului, mobilier, hartie, celuloza), plus o proportie mai buna, mai serioasa, intre ceea ce se numea fond de acumulare si fond de consum. Chestia asta cu fortarea industriei grele a fost partial daunatoare. Partial, zic. Ne-am supraevaluat puterile. Prea am vrut „sa facem totul”. Pe de alta parte, cei care zic ca ce ne trebuie cutare si cutare uita ca otelul, fonta nu se pot face la oala din bucatarie. Pentru asta trebuie intreprinderi pe masura. Numai ca noi am exagerat. Pentru ca, in rest, daca e convenabil, cumperi de afara. Aici intra in joc si teoria lui Manoilescu. Te uiti la avantajul comparativ: cate tone de grau ai de dat daca cumperi de afara, cu cate tone de grau ai mai mult daca fabrici in tara, chiar daca si in conditii imperfecte, dar satisfaci partial piata interna. Pentru chestii la care nu te ajuta fortele, apelezi la import.
Ce l-a impins pe Ceausescu spre imprumuturile externe? Cu ce au deranjat la un moment dat Banca Mondiala si FMI?
S-a incurajat disidenta relativa a lui Ceausescu. L-au imprumutat ca sa-si sustina deschiderea spre o anumita independenta fata de rusi, numai ca, la un moment dat, a survenit chestiunea cu clauza natiunii cele mai favorizate. Atunci el s-a suparat, ca urmare a obiectiilor aduse de diaspora si de altii, si s-a hotarat, nu stiu daca l-a sfatuit cineva sau a fost o idee de-a lui, sa plateasca datoria externa. Asta dupa ‘80. Dar in felul asta a trebuit sa stranga surubul la consumul intern. Prin ‘83-‘84, 56% din intrarile valutare ale Romaniei proveneau din export agricol. Va dati seama ca in felul asta posibilitatile pentru consumul intern erau limitate, iar presingul asupra populatiei se facea prin economisiri la „sange”. Insa, pe de alta parte, tendinta si actiunea de plata a datoriei externe ne-a rupt legatura cu cei care ar fi putut sa ne furnizeze, macar partial, alte linii de creditari. Pai daca ne platim toata datoria externa, anticipat, inseamna un „prost“ exemplu pentru altii care ar vrea sa faca la fel. Datoria era parca de vreo 12 miliarde de dolari, se vehiculeaza mai multe variante, pe care am terminat-o in ‘88. Cand a venit Petrisor Roman la putere a constatat ca avem un excedent valutar de trei miliarde si jumatate de dolari! E adevarat ca o parte era imobilizata in Irak, alta parte era imobilizata in Libia - nu stiu daca au recuperat ceva din ele, ma tem ca nu - si restul, care in scurta vreme s-a dus catre consumul populatiei suferinde pana atunci. Asta a fost in ’90.
Dupa aia am inceput drumul invers, in sensul ca ne-am tot imprumutat cat s-a putut, pana cand, nu stiu. Ne indatoram, ne indatoram si dupa aia? Ce se fac nepotii nostri… si alt aspect, foarte important: mai putem sa miscam in front cand ni se pun in fata niste exigente metaeconomice si toate dincolo de economic? Din ce-am citit eu am inteles ca, in foarte multe locuri, demersurile FMI au adus la faliment, au creat nemultumiri, explozii sociale. Unii au zis ca s-au facut experimente, sa vada ce se intampla. Ei, poftim, s-a vazut, nu? Uite unde s-a ajuns! Iar acum la Davos, daca bine am receptionat eu, au venit altii cu ideea, care nu stiu cat de fezabila este, sa se fractureze multinationalele, sa se desparta in parti componente, ca prea au luat fraiele a tot ceea ce se intampla. Sunt unii care administreaza din umbra puterea…
Ce solutii de iesire din criza se intrezaresc?
Mi se pare ca orientarea Uniunii Europene se indreapta spre invatamant si cercetare, componente ce pot asigura iesirea din criza. Atunci noi de ce ne apucam sa reducem numarul de cadre didactice? Chestia asta cu reducerea cheltuielilor la invatamant, la sanatate, la cercetare mi se pare incalificabila.
Vai, n-avem cercetare! Cum sa nu avem? Poate nu exista in domeniul pedagogic, dar in alte domenii este nevoie de cercetare, de atmosfera de cautare. Nu gasesti azi, gasesti maine si tot asa. Cercetarea e ziua de maine sau de poimaine a fiecarei tari. „Economiile” de la invatamant, de la cercetare si de la sanatate seamana cu ce s-a intamplat in timpul crizei din ‘29-‘33. Seamana. Ce sa facem? Pai sa mai inchidem o scoala, sa mai reducem un spital… Nu ma mai duc la doctor ca n-am bani. Nu mai iau trenul ca biletul e prea scump. Atunci, pe distante scurte, din cauza pretului scazut la produse animaliere si la cereale, lumea prefera sa mearga pe jos. Se tot spune in aceste zile ca a inghetat creditarea. De ce? Pentru ca nu mai avem parghii bancare. Ce mai avem? Exim Bank si CEC… Pai CEC nu e o societate de investitii, iar Exim Bank nu stiu exact cu ce se ocupa. In rest, BNR… Da, dar Banca Nationala are alte functii. N-o are si pe cea de investitii. Si atunci daca banca-mama da alta linie…
V-au trecut prin mana zeci de generatii de studenti. Dati-ne cateva nume dintre personalitatile de azi care au participat la cursurile tinute de profesrul Bozga!
Sunt destui. N-am facut niciodata o socoteala. Noi, cei de la catedra de Istorie a economiei, avem la activ si un prim-ministru, Radu Vasile. Nu discut despre cota pe care a atins-o pana la final. Intr-un moment de translatie al carierei lui eu am luat decizia aducerii sale la catedra, de la „Revista de istorie”. M-a intrebat cineva „cum v-ati ocupat voi de Radu Vasile”. Eu i-am spus ca atat cat a fost la noi a crescut in specialitate, dupa aia a crescut singur. Era un baiat inventiv, nu vreau sa-l barfesc. Au fost niste dedesubturi pe care n-as vrea sa le comentez. Mugur Isarescu, Nicolae Vacaroiu, Theodor Stolojan, economisti care au fost prim-ministri. Stolojan. Acestia sunt proveniti din mediul economic. Nu discut despre calitatea prestatiei fiecaruia, insa este clar ca prin profilul pregatirii lor pot intelege resorturile de adancime ale vietii sociale si economice, fara sa-l absolutizam, are un rol esential in privinta asta. Cum zice Tudor Vianu „esti temelia abordarilor de la niveluri mai inalte, literare, filosofice”. Iarasi, oameni care mi-au fost studenti sau doctoranzi, Mircea Cosea, Antonel Tanase - adjunct al ministrului Transporturilor. Dintre fotbalistii care au facut ASE-ul il remarc pe Mircea Lucescu. A fost un student foarte bun, il ajuta inteligenta si felul cum isi distribuia efortul. Un alt sportiv fruntas la invatatura este si universitar acum, Octavian Botez. Un baiat de o sarguinta si o capacitate exemplare.
Daca tot ati pomenit de Mugur Isarescu… Este cel mai longeviv guvernator in functie al unei Banci Centrale. A intrat chiar in Guiness Book.
Inainte a lucrat la Institutul de Economie Mondiala, sub bagheta inteligenta a lui Costin Movilescu. El stia sa se inconjoare cu baietii pe care-i vedea ca sunt dotati. Avea acest talent si, prin urmare, l-a avut in preajma si pe Mugur Isarescu. Merita sa fie longeviv pentru ca este un baiat foarte calificat, un tip distins. Dar nu distinctia este totusi esentialul intr-o asemenea functie…
Cel mai cald il descrie parca laureatul UNESCO, profesorul Radu Iftimovici. „O, ce mult si cat de putin a trecut de la acel sfarsit al deceniului 4 din cel de-al 20-lea secol dupa Hristos cand iti spuneam, cu senina inconstienta a varstei, «Buna dimineata, ochelaristule!» Mi-ai aparut atunci, prin ’46, ca fiind definitia perfecta a soarecelui de biblioteca. Aproape ca nu era hartie tiparita pe care sa n-o apropii de ochii miopi si lacomi sa-i descifreze intelesurile”. Asa l-am cunoscut si eu pe profesor. La etajul sapte al unui bloc din Balta Alba, in care ai senzatia ca te gasesti intr-un sanctuar. „Bine ati venit in dezordinea mea! Ma autovaccinez pe principiul ca n-o sa ma viziteze Regina Angliei”, ne-a intampinat cu o voce blajina fauritorul atator generatii de economisti.
„Financiarul“: Domnule profesor, daca ar fi sa dati timpul inapoi cu 60 de ani, spre ce palier profesional v-ati indrepta pasii?
Vasile Bozga: Greu de raspuns la aceasta intrebare. Pe palierul istoriei economice am nimerit pur intamplator. Intai am vrut sa ma fac diplomat, apoi altii ma vedeau literat. Nu stiu daca as mai face acelasi lucru daca destinul m-ar pune din nou sa-mi aleg pasii. Am profesat o meserie realista, de pe urma careia nu se putea muri de foame. Asa ca raspunsul e cam imbarligat.
Din aceeasi categorie
E posibila o asemenea paralela, insa, fireste, ne pandeste riscul de a parea nostalgici, mai ales daca scoti in evidenta si unele lucruri pozitive cu care ne-am confruntat in trecut. Cusurul esential consta atunci in faptul ca personalitatea oamenilor era inghesuita, anihilata, omul era o rotita si-un surub, nu avea posibilitatea si parca nici voie sa-si arate capacitatile si initiativa. Erau foarte multi eroi ai muncii socialiste, dar alaturi de acestia se regaseau si multi care-i ajutau propriu-zis, astfel ca performanta individuala respectiva era de fapt una colectiva. Nu putem subaprecia chestia asta, dar trebuie s-o intelegem exact. Constructia de locuinte, spre exemplu. S-a zis ca am fost asezati in cutii de beton ca sa fim mai usor controlabili.
Da, dar fata de situatia mizera de la Groapa Floreasca sau din Groapa lui Ouatu e un pas inainte, chiar si un picior in spate e un pas inainte, daramite mutarea de la cotineata la bloc. E un nou castig de standard. Erau si aspecte pozitive si constructive in acel trecut, insa insuportabila era aceasta anihilare a personalitatii. Nu exista in tara asta nominal nici macar prim-ministrul, d-apoi minstrii. Erau numai El si Ea. Intentia de a construi un om nou, in termenii de atunci, cu conotatia ateist stiintifica, in sensul de cultivare a unei mentalitati care sa excluda metacorporalul, sa elimine ideea de sacru, era daunatoare. E adevarat ca pentru unele categorii marginale din societate frica era un fel de paznic, numai ca asta nu ducea la un om nou, ci la actionarea pe dedesubt. Pentru ca erau si inainte unii care se imbogateau prin tot felul de mijmasuri. Acestia care actionau fraudulos inainte erau totusi tinuti cumva in frau. Dupa aceea insa, pestele a revenit in apa si a putut sa se miste in voia lui, incalcand, nu de putine ori, normele de onestitate civica. Din ’90, indiscutabil un castig urias este libertatea pe care am dobandit-o. S-au dat drumul insa la libertati care de multe ori trec de ceea ce inseamna bun-simt. Adica abordarea realista si plauzibila. Asta nu inseamna sa nu se critice. Dar, de exemplu, deschid televizorul si ma intalnesc cu o trecere in revista a accidentelor care au avut loc. Ei si, inainte nu erau accidente? Numai ca nu erau popularizate. Dar sa incepi cu accidentele mi se pare un mod de a scormoni in lada de gunoi a intamplarilor nefericite. A fost prins cutare ca fura. Ei si? Asta inseamna ca toti romanii sunt hoti? Majoritatea romanilor muncesc de le ies ochii ca sa-si castige existenta, cu exceptia unora mai talentati…
Talentati, cu sau fara ghilimelele de rigoare…
Asa este. Sunt si oameni demni de toata stima. Ziarul dumneavoastra i-a pus in evidenta pe managerii de tip nou, adevaratii manageri, in care eu si nu numai ne punem mari sperante: abordare onesta, inventivitate si fara tendinta de a-si recupera investitia dintr-o singura servire. Exista oameni seriosi, si asta e foarte bine, mai ales din generatia tanara si de mijloc, care se descurca. Asta-i cuvantul. Au invatat sa navigheze printre imperfectiunile tranzitiei, care nici nu stiu daca s-a incheiat. Dupa unele manifestari ma tem ca nu. Prin urmare, trebuie sa ne bucuram de schimbarea care s-a produs, desi ne-am asteptat la mai mult. Aveam mari sperante in ‘90, ‘91, numai ca statul ar fi trebuit sa monitorizeze glisarea spre economia privata incat sa se evite niste malversatiuni care s-au produs. Bine ca am scapat de ce-a fost, ne-asteptam la ceva mai mult de la ce este!
Puteti face o paralela intre implicatiile si consecintele datoriei externe a Romaniei pe vremea lui Ceausescu in raport cu ceea ce traim azi?
Trecem prin niste momente dificile. Cu toate astea nu sunt de acord cu cei care spun ca nu mai avem nicio speranta sau cu aceia care zic „Vai, daca eram mai tanar emigram in mod sigur”. In cincinalele ‘66-‘70, ‘71-‘75 s-a creat flota Romaniei, prin comenzi in Japonia, in Norvegia, nu mai stiu exact.
Dupa asta s-a pornit la o intensa industrializare, numai ca s-a trecut mult dincolo… Stateam si ma gandeam unde am fi ajuns daca resursele investite in niste intreprinderi mari s-ar fi alocat macar partial in ramurile traditionale (industria alimentara, industria usoara, a prelucrarii lemnului, mobilier, hartie, celuloza), plus o proportie mai buna, mai serioasa, intre ceea ce se numea fond de acumulare si fond de consum. Chestia asta cu fortarea industriei grele a fost partial daunatoare. Partial, zic. Ne-am supraevaluat puterile. Prea am vrut „sa facem totul”. Pe de alta parte, cei care zic ca ce ne trebuie cutare si cutare uita ca otelul, fonta nu se pot face la oala din bucatarie. Pentru asta trebuie intreprinderi pe masura. Numai ca noi am exagerat. Pentru ca, in rest, daca e convenabil, cumperi de afara. Aici intra in joc si teoria lui Manoilescu. Te uiti la avantajul comparativ: cate tone de grau ai de dat daca cumperi de afara, cu cate tone de grau ai mai mult daca fabrici in tara, chiar daca si in conditii imperfecte, dar satisfaci partial piata interna. Pentru chestii la care nu te ajuta fortele, apelezi la import.
In anii ’83-’84, 56% din intrarile valutare ale Romaniei proveneau numai din export agricol
Ce l-a impins pe Ceausescu spre imprumuturile externe? Cu ce au deranjat la un moment dat Banca Mondiala si FMI?
S-a incurajat disidenta relativa a lui Ceausescu. L-au imprumutat ca sa-si sustina deschiderea spre o anumita independenta fata de rusi, numai ca, la un moment dat, a survenit chestiunea cu clauza natiunii cele mai favorizate. Atunci el s-a suparat, ca urmare a obiectiilor aduse de diaspora si de altii, si s-a hotarat, nu stiu daca l-a sfatuit cineva sau a fost o idee de-a lui, sa plateasca datoria externa. Asta dupa ‘80. Dar in felul asta a trebuit sa stranga surubul la consumul intern. Prin ‘83-‘84, 56% din intrarile valutare ale Romaniei proveneau din export agricol. Va dati seama ca in felul asta posibilitatile pentru consumul intern erau limitate, iar presingul asupra populatiei se facea prin economisiri la „sange”. Insa, pe de alta parte, tendinta si actiunea de plata a datoriei externe ne-a rupt legatura cu cei care ar fi putut sa ne furnizeze, macar partial, alte linii de creditari. Pai daca ne platim toata datoria externa, anticipat, inseamna un „prost“ exemplu pentru altii care ar vrea sa faca la fel. Datoria era parca de vreo 12 miliarde de dolari, se vehiculeaza mai multe variante, pe care am terminat-o in ‘88. Cand a venit Petrisor Roman la putere a constatat ca avem un excedent valutar de trei miliarde si jumatate de dolari! E adevarat ca o parte era imobilizata in Irak, alta parte era imobilizata in Libia - nu stiu daca au recuperat ceva din ele, ma tem ca nu - si restul, care in scurta vreme s-a dus catre consumul populatiei suferinde pana atunci. Asta a fost in ’90.
Dupa aia am inceput drumul invers, in sensul ca ne-am tot imprumutat cat s-a putut, pana cand, nu stiu. Ne indatoram, ne indatoram si dupa aia? Ce se fac nepotii nostri… si alt aspect, foarte important: mai putem sa miscam in front cand ni se pun in fata niste exigente metaeconomice si toate dincolo de economic? Din ce-am citit eu am inteles ca, in foarte multe locuri, demersurile FMI au adus la faliment, au creat nemultumiri, explozii sociale. Unii au zis ca s-au facut experimente, sa vada ce se intampla. Ei, poftim, s-a vazut, nu? Uite unde s-a ajuns! Iar acum la Davos, daca bine am receptionat eu, au venit altii cu ideea, care nu stiu cat de fezabila este, sa se fractureze multinationalele, sa se desparta in parti componente, ca prea au luat fraiele a tot ceea ce se intampla. Sunt unii care administreaza din umbra puterea…
Ce solutii de iesire din criza se intrezaresc?
Mi se pare ca orientarea Uniunii Europene se indreapta spre invatamant si cercetare, componente ce pot asigura iesirea din criza. Atunci noi de ce ne apucam sa reducem numarul de cadre didactice? Chestia asta cu reducerea cheltuielilor la invatamant, la sanatate, la cercetare mi se pare incalificabila.
Vai, n-avem cercetare! Cum sa nu avem? Poate nu exista in domeniul pedagogic, dar in alte domenii este nevoie de cercetare, de atmosfera de cautare. Nu gasesti azi, gasesti maine si tot asa. Cercetarea e ziua de maine sau de poimaine a fiecarei tari. „Economiile” de la invatamant, de la cercetare si de la sanatate seamana cu ce s-a intamplat in timpul crizei din ‘29-‘33. Seamana. Ce sa facem? Pai sa mai inchidem o scoala, sa mai reducem un spital… Nu ma mai duc la doctor ca n-am bani. Nu mai iau trenul ca biletul e prea scump. Atunci, pe distante scurte, din cauza pretului scazut la produse animaliere si la cereale, lumea prefera sa mearga pe jos. Se tot spune in aceste zile ca a inghetat creditarea. De ce? Pentru ca nu mai avem parghii bancare. Ce mai avem? Exim Bank si CEC… Pai CEC nu e o societate de investitii, iar Exim Bank nu stiu exact cu ce se ocupa. In rest, BNR… Da, dar Banca Nationala are alte functii. N-o are si pe cea de investitii. Si atunci daca banca-mama da alta linie…
Coleg de catedra cu Radu Vasile
V-au trecut prin mana zeci de generatii de studenti. Dati-ne cateva nume dintre personalitatile de azi care au participat la cursurile tinute de profesrul Bozga!
Sunt destui. N-am facut niciodata o socoteala. Noi, cei de la catedra de Istorie a economiei, avem la activ si un prim-ministru, Radu Vasile. Nu discut despre cota pe care a atins-o pana la final. Intr-un moment de translatie al carierei lui eu am luat decizia aducerii sale la catedra, de la „Revista de istorie”. M-a intrebat cineva „cum v-ati ocupat voi de Radu Vasile”. Eu i-am spus ca atat cat a fost la noi a crescut in specialitate, dupa aia a crescut singur. Era un baiat inventiv, nu vreau sa-l barfesc. Au fost niste dedesubturi pe care n-as vrea sa le comentez. Mugur Isarescu, Nicolae Vacaroiu, Theodor Stolojan, economisti care au fost prim-ministri. Stolojan. Acestia sunt proveniti din mediul economic. Nu discut despre calitatea prestatiei fiecaruia, insa este clar ca prin profilul pregatirii lor pot intelege resorturile de adancime ale vietii sociale si economice, fara sa-l absolutizam, are un rol esential in privinta asta. Cum zice Tudor Vianu „esti temelia abordarilor de la niveluri mai inalte, literare, filosofice”. Iarasi, oameni care mi-au fost studenti sau doctoranzi, Mircea Cosea, Antonel Tanase - adjunct al ministrului Transporturilor. Dintre fotbalistii care au facut ASE-ul il remarc pe Mircea Lucescu. A fost un student foarte bun, il ajuta inteligenta si felul cum isi distribuia efortul. Un alt sportiv fruntas la invatatura este si universitar acum, Octavian Botez. Un baiat de o sarguinta si o capacitate exemplare.
Daca tot ati pomenit de Mugur Isarescu… Este cel mai longeviv guvernator in functie al unei Banci Centrale. A intrat chiar in Guiness Book.
Inainte a lucrat la Institutul de Economie Mondiala, sub bagheta inteligenta a lui Costin Movilescu. El stia sa se inconjoare cu baietii pe care-i vedea ca sunt dotati. Avea acest talent si, prin urmare, l-a avut in preajma si pe Mugur Isarescu. Merita sa fie longeviv pentru ca este un baiat foarte calificat, un tip distins. Dar nu distinctia este totusi esentialul intr-o asemenea functie…
Portret profesional
- profesor universitar la ASE Bucuresti, catedra Istoria economiei, unde a trecut prin toate etapele profesionale: asistent (1952-1966), lector (1966-1973), conferentiar (1973-1990), profesor (1990-2000), profesor consultant (din 2000)
- conducator de doctorat in aceeasi disciplina din 1990
- a predat 7 ani cursuri de istorie economica la Facultatea de Istorie a Universitatii Bucuresti si tot atatia, in franceza, la Facultatea de Studii Economice in Limbi Straine din ASE Bucuresti
- membru in Comisia de Istoria economiei si Istoria gandirii economice de pe langa Academia Romana
- membru fondator (din 1969) si vicepresedinte al Societatii de Istorie si Retrologie Agrara a Romaniei
- autor de carti
- membru frecvent in delegatiile romanesti la congrese internationale de istorie economica
Adauga comentariu:
Curs valutar
03.09.2010
-
- 1 EUR
- 4.2796
- RON
-
- 1 USD
- 3.3328
- RON
-
- 1 GBP
- 5.1351
- RON
-
- 1 XDR
- 5.0591
- RON
-
- 1 XAU
- 134.1946
- RON
Info bursier
03.09.2010
-
- BET
- 5095.86
- -0.23 %
-
- BET-C
- 2965.61
- -0.56 %
-
- BET-FI
- 22385.35
- 0.74 %
-
- ROTX
- 10345.84
- -0.21 %
-
- BET-XT
- 464.71
- -0.11 %
-
- BET-NG
- 736.05
- -0.49 %
Calculator TVA
Valoare TVA: -
- 18:33 Contributiile totale ale celor platiti pe drepturi de autor ar putea ajunge la...
- 17:56 Fostul ministru al Agriculturii a obtinut bani pentru plata fermierilor pe T3 si...
- 16:58 HP a castigat batalia pentru achizitia 3Par
- 15:55 Trei filme de Oscar pe DVD, cu Saptamana Financiara
- 15:18 Peste 1,6 milioane de apartamente vor avea centrale termice proprii pana la...
- 14:34 Romania, cea mai mare scadere a comertului retail din UE: -10,5%
- 14:03 Traian Basescu a tinut un discurs despre solidaritate in austeritate. Inca un an
- 12:50 Materialele de studiu BPP Learning Media au primit acreditare ACCA Platinum
- 12:07 Leul s-a depreciat treptat in prima ora a sedintei de tranzactionare
- 11:16 Afacerile din comertul cu amanuntul au scazut cu 8,9% in iulie fata de aceeasi...
- 10:47 Seful statului a semnat astazi decretele de numire in functie pentru cei sase noi...
Puternicitul si nimicnicia
de Edward Pastia
Remaniere. Un cuvant pe cat de simplu pe atat de plin de conotatii psihologice. Cu mare priza la mase. Nu l-a putut scoate din scena nici macar groaznica veste cu tantarul...
Cele mai citite din Dosar
- ASTAZI
- ULTIMELE 7 ZILE
- ULTIMELE 30 ZILE
- » Romania, stat politienesc: Exista 101 institutii de control la nivel central. Plus cateva mii in teritoriu (1353)
- » Noul format al Ligii Europa garanteaza venituri de 135 mil. euro (177)
- » Curtea de Conturi a anulat prima achizitie de laptopuri de fite. Urmeaza a doua (37)
- » Retelele de discount si-au sporit profiturile, in dauna marilor retaileri (31)
- » Sansa industriei textile: producatorii de echipament sportiv renunta la Asia (30)
Dosar - comentate
- ASTAZI
- ULTIMELE 7 ZILE
- ULTIMELE 30 ZILE
- » Romania, stat politienesc: Exista 101 institutii de control la nivel central. Plus cateva mii in teritoriu (7)
- » Canalul Bega va redeveni navigabil (2)
- » Cum scapa arbitrii de CAS si cum vor deveni fotbalistii PFA
- » Noul format al Ligii Europa garanteaza venituri de 135 mil. euro
- » Retelele de discount si-au sporit profiturile, in dauna marilor retaileri
Va recomandam
Aparitii editoriale Intact Media Group
![]() |
» Financiarul McMafia Din 27 august Financiarul va ofera o carte despre structura si diversele moduri de operare ale organizatiilor mafiote care impanzesc planeta.
|
![]() |
» Saptamana Financiara 3 filme de Oscar pe DVD Din 6 septembrie |
Stiri Saptamana Financiara
Stiri Gazeta Sporturilor
- » Vezi primul "11" al lui Răzvan pentru meciul cu Albania. Cum ti se pare echipa?
- » GALERIE FOTO / Premieră: Mercedes-Benz prezintă noua generaţie CLS
- » Urmăreşte liveTEXT România-Italia 3-5
- » VIDEO / Să rîdem cu Neymar, copilul teribil al Braziliei! A căzut în fund lîngă minge la ...
- » LiveTEXT Gloria Buzău - CF Brăila















